
"Przyczyny wypadku samolotu Tu-154M, w którym zginął Prezydent RP Lech Kaczyński oraz 95 pasażerów i członków załogi, od dwóch lat budzą wiele emocji, czego wyrazem jest duża liczba wypowiedzi osób niekoniecznie mających doświadczenie w badaniu wypadków lotniczych"
tymi słowami rozpoczęto dyskusję panelową podczas konferencji "Mechanika w Lotnictwie" w 2012 roku. Została ona poprzedzona 15-minutowym referatem wygłoszonym przez prof. Artymowicza z University of Toronto z Kanady zatytułowanym "Rekonstrukcja fizyczna ostatnich sekund lotu PLF101 a dane powypadkowe", a następnie trzej członkowie KBWL LP (M.Lasek, P.Lipiec, S.Żurkowski) zaprezentowali wyniki prac komisji Millera. Później troszkę podyskutowano, po uprzednim wprowadzeniu zakazu wykonywania zdjęć i filmowania. Cóż, dwa lata to zbyt krótki okres czasu by specjaliści od mechaniki i lotnictwa mogli przygotować materiały, zademonstrować efekty swoich przemyśleń, badań, czy też najprostszych ustaleń. Potrzebny był czas, więcej czasu. Dla zmobilizowania środowiska do Komitetu Naukowego dokooptowano osobę spoza branży, która jednak zawstydziła krajowych przedstawicieli środowiska naukowego. P.Artymowicz miał symbolizować nowe podejście do tematyki wyjaśniania zagadnień katastrofy smoleńskiej przez osoby mające doświadczenie.
Nadzieje były ale się zmyły, góra urodziła mysz, tak można pokrótce scharakteryzować plan pracy naukowców od lotnictwa. Podczas czterodniowych obrad, w terminie 26-29.05.2014r, zaplanowano XII sesji poświęconych tematom bliskim sercom naukowców, przy czym trzeciego dnia odbyć się mają dwie smoleńskie sesje
Sesja IX (15-16:30)
Przewodniczący: Andrzej Żyluk, Zbigniew Paturski
15:00 Kowaleczko Grzegorz – Wpływ wybranych charakterystyk aerodynamicznych na wyniki symulacji lotu samolotu w warunkach niesymetrii siły nośnej
15:20 Jancelewicz Bohdan – Smoleńsk 2010–uwagi o bezpośrednich przyczynach wypadku oraz ostatnich sekundach lotu samolotu TU-154M-101
15:40 Artymowicz Paweł– Katastrofa PLF 101 w 2010 roku: konfrontacja obliczeń trajektorii
lotu z zapisem dźwiękowym (CVR) i zniszczeniami naziemnymi
16:00 Lipiec Piotr, Lasek Maciej – Odtwarzanie trajektorii lotu samolotu na podstawie
zapisów urządzeń rejestrujących
16:20 Dyskusja
maksymalnie 30 minutowa, gdyż od 17:00 trzeba ruszyć z kolejną sesją,
Sesja X (17:00-18:30)
Przewodniczący: Aleksander Olejnik, Cezary Szczepański
17:00 Błaszczyk Jan – Problemy wytrzymałościowe skrzydła samolotu w locie w momencie kontaktu z drzewem
17:20 Artymowicz Paweł – Co obliczenia dynamiczne łamania brzozy i lotu końcówki skrzydła w katastrofie PLF 101 mówią o przebiegu katastrofy?
17:40 Kasprzak Maciej, Lasek Maciej – Wyznaczenie charakterystyk aerodynamicznych płata niesymetrycznego
18:00 Cichoń Michał, Żurkowski Stanisław – Wpływ wysokiej temperatury otoczenia na bezpieczeństwo lotu – studium przypadku
Znamy już jedno streszczenie referatów prof. Artymowicza. Jednym słowem udało się wygospodarować 3 godziny, wręcz wykraść je z napiętego i jakże pasjonującego planu pracy, by wspomnieć co nieco o katastrofie Tu-154M. Program konferencji http://www.ptmts.org.pl/ml-2014-kom-ii-popr.pdf
Powinniśmy podziękować prof. Artymowiczowi, którego staraniom zawdzięczamy tak bogaty i wszechstronny program, który okrasi swoimi dwoma referatami. Osobiście żałuję, że w ramach innej sesji wygłoszony będzie referat
Husband Jason,Szyszkowski Walerian–"Symulacja MES testu urwania łopatki wiatraka w turbinie silnika odrzutowego",
pozostaje mieć nadzieję na odniesienie się autorów do hipotezy wygłoszonej przez pewnego archeologa (silnik odrzutowy jako rozdrabniarka gałęzi), a może faktycznie autorzy skorzystają ze zdjęć słynnych łopatek z silnika Tupolewa i zechcą omówić ten przykład?. Również jestem ciekaw tego wpływu wysokiej temperatury otoczenia na samolot lecący wczesnym rankiem 10 kwietnia na smoleńskie lotnisko, choc nie można zaprzeczyć że temperatura historyczna i polityczna w tamtym miejscu i czasie były wysokie. Pozostaje czekać na transmisję internetową obu tych sesji, kwota wpisowego pobranego od uczestników pozwala na jej sfinansowanie (1650zł w Kazimierzu +dotacja MNiSW vs 400zł Warszawa), a i szef Zespołu Laska ma fundusze na propagowanie wiedzy wśród społeczeństwa o przebiegu zdarzeń w Smoleńsku. Zamiast kolejnego występu kabareciarzy TVP mogłaby transmitować te obrady.
Jak widzimy po programie konferencji nie udało się zainteresować tematyką smoleńską naukowców, autorami referatów są znane nazwiska (Artymowicz x2, Kowaleczko, Błaszczyk znany z obu Konferencji Smoleńskich, członkowie KBWLLP), za jednym wyjątkiem. Emerytowany docent Politechniki Warszawskiej, Bohdan Jancelewicz uczestniczył w latach 1956-1959 w opracowaniu projektu motoszybowca AW-31 (AW-5L). (w pracach projektowych uczestniczyli również: Andrzej Brzoza, Witold Błażewicz, Jerzy Jędrzejowski, Sławomir Makaruk, Wiesława Łanecka, Wanda Szemplińska i Jacek Stupnicki), budowa motoszybowca nie została ukończona. Konstrukcje: AW-31 (AW-5L), 1959, projekt motoszybowca amatorskiego.
Współautor książki "Wstęp do konstrukcji śmigłowców", opracował materiały z konferencji zorganizowanej w ramach Air Show - Radom 2009 "Bezpieczeństwo i niezawodność w lotnictwie", "Kształcenie i szkolenie pilotów w Polsce" materiały z konferencji Radom 2005, "Nowe wyzwania rozwoju transportu lotniczego". III Konferencja, 14-15 maja 2009 r., Kielce, materiały konferencji. Publicysta np. "Podporucznik Pilot, Magister Inżynier"-„Skrzydlata Polska” 7/2006, "Pan Tadeusz, Tadek, Tadzio... Tadeusz Rejniak" Skrzydlata Polska - 02/2011. Nie udało mi się ustalić jego związków z ICAO, PKBWL, KBWLLP, odbytych szkoleniach krajowych i zagranicznych w zakresie badania wypadków lotniczych, więc jestem ciekaw reakcji M.Laska na wystąpienie tego prelegenta, nie wspominając już o sążnistych artykułach A.Kublik prześwietlających do podszewki tego autora. Podobnie bedzie z J.Błaszczakiem, który wygłaszał referaty na I oraz II Konferencji Smoleńskiej, a przecież wszyscy wiedzą, że Ci od A.Macierewicza nie mają o niczym pojęcia.
W notce Nie matura lecz chęć szczera...Astrofizyka w Lotnictwie? jej autor kwestionował kwalifikacje profesora astrofizyki do zasiadania w Komitecie Naukowym konferencji poświęconej aspektom mechanicznym w lotnictwie z racji nieznajomości jej problematyki i jak widzimy mylił się. Prof. Artymowicz jest najaktywniejszym uczestnikiem-referentem sesji poświęconych tematyce smoleńskiej, podczas gdy innym naukowcom zabrakło pomysłów badawczych. Prelegenci wolą rozważać "Koncepcje wykorzystania samolotów lekkich do realizacji połączeń regionalnych" czy zastanawiać się nad zależnościami między szkoleniem lotniczym a grami komputerowymi, nie wspominając o lewitującym wózku startowym, oj prześmiewcy mieliby powody do dworowania.
Skoro już były wspominane pieniądze i koszty uczestnictwa na tej konferencji, zastanawiam się kto pokrył koszty uczestnictwa na konferencji M.Laska:
-prywatnie ze swej kieszeni prelegent
-Politechnika Warszawska, na której ma jakieś zajęcia
-Prezes Rady Ministrów, co jednak wymagałoby uzasadnienia, ogólnodostępna transmisja wskazywałby na to źródło finansowania
-PKBWL tyle, ze w odróżnieniu do 2012r. nie jest to wystąpienie oficjalne
Podobnie można dociekać żródeł finansowania kosztów P.Lipca, choć w tym wypadku należy z rozważań usunąć trzeba PW. Niestety w chwili pisania i publikowania tego tekstu strona http://faktysmolensk.gov.pl/ była niedostępna (awaria?), więc nie mogłem sprawdzić tych kwestii, pozostaje tylko niezawodny tweeter.
tymi słowami rozpoczęto dyskusję panelową podczas konferencji "Mechanika w Lotnictwie" w 2012 roku. Została ona poprzedzona 15-minutowym referatem wygłoszonym przez prof. Artymowicza z University of Toronto z Kanady zatytułowanym "Rekonstrukcja fizyczna ostatnich sekund lotu PLF101 a dane powypadkowe", a następnie trzej członkowie KBWL LP (M.Lasek, P.Lipiec, S.Żurkowski) zaprezentowali wyniki prac komisji Millera. Później troszkę podyskutowano, po uprzednim wprowadzeniu zakazu wykonywania zdjęć i filmowania. Cóż, dwa lata to zbyt krótki okres czasu by specjaliści od mechaniki i lotnictwa mogli przygotować materiały, zademonstrować efekty swoich przemyśleń, badań, czy też najprostszych ustaleń. Potrzebny był czas, więcej czasu. Dla zmobilizowania środowiska do Komitetu Naukowego dokooptowano osobę spoza branży, która jednak zawstydziła krajowych przedstawicieli środowiska naukowego. P.Artymowicz miał symbolizować nowe podejście do tematyki wyjaśniania zagadnień katastrofy smoleńskiej przez osoby mające doświadczenie.
Nadzieje były ale się zmyły, góra urodziła mysz, tak można pokrótce scharakteryzować plan pracy naukowców od lotnictwa. Podczas czterodniowych obrad, w terminie 26-29.05.2014r, zaplanowano XII sesji poświęconych tematom bliskim sercom naukowców, przy czym trzeciego dnia odbyć się mają dwie smoleńskie sesje
Sesja IX (15-16:30)
Przewodniczący: Andrzej Żyluk, Zbigniew Paturski
15:00 Kowaleczko Grzegorz – Wpływ wybranych charakterystyk aerodynamicznych na wyniki symulacji lotu samolotu w warunkach niesymetrii siły nośnej
15:20 Jancelewicz Bohdan – Smoleńsk 2010–uwagi o bezpośrednich przyczynach wypadku oraz ostatnich sekundach lotu samolotu TU-154M-101
15:40 Artymowicz Paweł– Katastrofa PLF 101 w 2010 roku: konfrontacja obliczeń trajektorii
lotu z zapisem dźwiękowym (CVR) i zniszczeniami naziemnymi
16:00 Lipiec Piotr, Lasek Maciej – Odtwarzanie trajektorii lotu samolotu na podstawie
zapisów urządzeń rejestrujących
16:20 Dyskusja
maksymalnie 30 minutowa, gdyż od 17:00 trzeba ruszyć z kolejną sesją,
Sesja X (17:00-18:30)
Przewodniczący: Aleksander Olejnik, Cezary Szczepański
17:00 Błaszczyk Jan – Problemy wytrzymałościowe skrzydła samolotu w locie w momencie kontaktu z drzewem
17:20 Artymowicz Paweł – Co obliczenia dynamiczne łamania brzozy i lotu końcówki skrzydła w katastrofie PLF 101 mówią o przebiegu katastrofy?
17:40 Kasprzak Maciej, Lasek Maciej – Wyznaczenie charakterystyk aerodynamicznych płata niesymetrycznego
18:00 Cichoń Michał, Żurkowski Stanisław – Wpływ wysokiej temperatury otoczenia na bezpieczeństwo lotu – studium przypadku
Znamy już jedno streszczenie referatów prof. Artymowicza. Jednym słowem udało się wygospodarować 3 godziny, wręcz wykraść je z napiętego i jakże pasjonującego planu pracy, by wspomnieć co nieco o katastrofie Tu-154M. Program konferencji http://www.ptmts.org.pl/ml-2014-kom-ii-popr.pdf
Powinniśmy podziękować prof. Artymowiczowi, którego staraniom zawdzięczamy tak bogaty i wszechstronny program, który okrasi swoimi dwoma referatami. Osobiście żałuję, że w ramach innej sesji wygłoszony będzie referat
Husband Jason,Szyszkowski Walerian–"Symulacja MES testu urwania łopatki wiatraka w turbinie silnika odrzutowego",
pozostaje mieć nadzieję na odniesienie się autorów do hipotezy wygłoszonej przez pewnego archeologa (silnik odrzutowy jako rozdrabniarka gałęzi), a może faktycznie autorzy skorzystają ze zdjęć słynnych łopatek z silnika Tupolewa i zechcą omówić ten przykład?. Również jestem ciekaw tego wpływu wysokiej temperatury otoczenia na samolot lecący wczesnym rankiem 10 kwietnia na smoleńskie lotnisko, choc nie można zaprzeczyć że temperatura historyczna i polityczna w tamtym miejscu i czasie były wysokie. Pozostaje czekać na transmisję internetową obu tych sesji, kwota wpisowego pobranego od uczestników pozwala na jej sfinansowanie (1650zł w Kazimierzu +dotacja MNiSW vs 400zł Warszawa), a i szef Zespołu Laska ma fundusze na propagowanie wiedzy wśród społeczeństwa o przebiegu zdarzeń w Smoleńsku. Zamiast kolejnego występu kabareciarzy TVP mogłaby transmitować te obrady.
Jak widzimy po programie konferencji nie udało się zainteresować tematyką smoleńską naukowców, autorami referatów są znane nazwiska (Artymowicz x2, Kowaleczko, Błaszczyk znany z obu Konferencji Smoleńskich, członkowie KBWLLP), za jednym wyjątkiem. Emerytowany docent Politechniki Warszawskiej, Bohdan Jancelewicz uczestniczył w latach 1956-1959 w opracowaniu projektu motoszybowca AW-31 (AW-5L). (w pracach projektowych uczestniczyli również: Andrzej Brzoza, Witold Błażewicz, Jerzy Jędrzejowski, Sławomir Makaruk, Wiesława Łanecka, Wanda Szemplińska i Jacek Stupnicki), budowa motoszybowca nie została ukończona. Konstrukcje: AW-31 (AW-5L), 1959, projekt motoszybowca amatorskiego.
Współautor książki "Wstęp do konstrukcji śmigłowców", opracował materiały z konferencji zorganizowanej w ramach Air Show - Radom 2009 "Bezpieczeństwo i niezawodność w lotnictwie", "Kształcenie i szkolenie pilotów w Polsce" materiały z konferencji Radom 2005, "Nowe wyzwania rozwoju transportu lotniczego". III Konferencja, 14-15 maja 2009 r., Kielce, materiały konferencji. Publicysta np. "Podporucznik Pilot, Magister Inżynier"-„Skrzydlata Polska” 7/2006, "Pan Tadeusz, Tadek, Tadzio... Tadeusz Rejniak" Skrzydlata Polska - 02/2011. Nie udało mi się ustalić jego związków z ICAO, PKBWL, KBWLLP, odbytych szkoleniach krajowych i zagranicznych w zakresie badania wypadków lotniczych, więc jestem ciekaw reakcji M.Laska na wystąpienie tego prelegenta, nie wspominając już o sążnistych artykułach A.Kublik prześwietlających do podszewki tego autora. Podobnie bedzie z J.Błaszczakiem, który wygłaszał referaty na I oraz II Konferencji Smoleńskiej, a przecież wszyscy wiedzą, że Ci od A.Macierewicza nie mają o niczym pojęcia.
W notce Nie matura lecz chęć szczera...Astrofizyka w Lotnictwie? jej autor kwestionował kwalifikacje profesora astrofizyki do zasiadania w Komitecie Naukowym konferencji poświęconej aspektom mechanicznym w lotnictwie z racji nieznajomości jej problematyki i jak widzimy mylił się. Prof. Artymowicz jest najaktywniejszym uczestnikiem-referentem sesji poświęconych tematyce smoleńskiej, podczas gdy innym naukowcom zabrakło pomysłów badawczych. Prelegenci wolą rozważać "Koncepcje wykorzystania samolotów lekkich do realizacji połączeń regionalnych" czy zastanawiać się nad zależnościami między szkoleniem lotniczym a grami komputerowymi, nie wspominając o lewitującym wózku startowym, oj prześmiewcy mieliby powody do dworowania.
Skoro już były wspominane pieniądze i koszty uczestnictwa na tej konferencji, zastanawiam się kto pokrył koszty uczestnictwa na konferencji M.Laska:
-prywatnie ze swej kieszeni prelegent
-Politechnika Warszawska, na której ma jakieś zajęcia
-Prezes Rady Ministrów, co jednak wymagałoby uzasadnienia, ogólnodostępna transmisja wskazywałby na to źródło finansowania
-PKBWL tyle, ze w odróżnieniu do 2012r. nie jest to wystąpienie oficjalne
Podobnie można dociekać żródeł finansowania kosztów P.Lipca, choć w tym wypadku należy z rozważań usunąć trzeba PW. Niestety w chwili pisania i publikowania tego tekstu strona http://faktysmolensk.gov.pl/ była niedostępna (awaria?), więc nie mogłem sprawdzić tych kwestii, pozostaje tylko niezawodny tweeter.
(6)
7 Comments
Przyczyny wypadku samolotu Tu
07 May, 2014 - 16:07
Czy wypowiadający te słowa miał na myśli także dra inż. Bogdana Gajewskiego z Kanady, który zajmuje pozycję Senior Engineer w kanadyjskiej agencji rządowej Transport Canada, jest też członkiem dość ekskluzywnego stowarzyszenia International Society of Air Safety Investigators?
Ilu specjalistów od katastrof lotniczych kalibru inż. Gajewskiego zaproszono do udziału w konferencji w Kazimierzu?
Ilu specjalistów?
07 May, 2014 - 16:44
Zebrani w takiej koncentracji specjaliści cywilni i wojskowi są też zbiorem o unikalnej w Polsce kompetencji do oceny jakichkolwiek prac na temat tego, co stało się 10 kwietnia 2010 r.
Po raz pierwszy od dwóch lat przedyskutowano w najbardziej kompetentnym polskim gronie katastrofę pod Smoleńskiem, była to też pierwsza w świecie międzynarodowa konferencja poświęcona częściowo tej tematyce. No owszem, międzynarodowa dzięki mnie :-)
więc nic się przez te dwa lata nie zmieniło. Na konferencji jest nadal zbiór unikatowych kompetencji, a ona sama jest międzynarodowa dzięki obecnosci astrofizyka. Zbiór kompetencji woli zajmować się lewitacją wózka startowego.
jeszcze link
07 May, 2014 - 16:10
http://orka.sejm.gov.pl/ZespolSmolenskMedia.nsf/files/ZSMK-9CKEZF/$File/Ekspozje%20samolotow.pdf
Nie działająca strona ZL
07 May, 2014 - 18:42
serwer nie odpowiada, ale na drodze pojawia się hetzner.de
Country: Germany. Co u licha, może jakiś błąd popełniłem?
Hetzner online odpowiada za brak możliwości realizowania zadań postawionych przez Premiera RM, zawiadując adresem zarządzanym przez KPRM. Czyżby zamiast składować materiały u krajowego providera, dając mu zarobić, a część dochodu wróciłaby w formie podatków do budżetu, M.Lasek zdecydował się na skorzystanie z niemieckich serwerów?. Awaria trwająca tyle godzin, do kogo więc składać reklamacje?
Zakończenie wystąpienia dr
07 May, 2014 - 19:01
"Efekty działania wybuchu w samolocie:
no przecież tylko /przepraszam/ dureń ma jeszcze jakieś wątpliwości co właściwie wydarzyło się 10.04.2010 r. - Miller powinien wisieć, za kłamstwo smoleńskie.
Należy czym prędzej zadbać o
07 May, 2014 - 20:16
Już działa
08 May, 2014 - 01:31