Historycznie Chiny nie były dla Polski pierwszorzędnym partnerem. Sytuacja jednak uległa zmianie na początku XXI wieku. Chiny po 1978 r. utrzymywały rekordowy w skali świata wzrost gospodarczy. Zawdzięczały to częściowo dużym nadwyżkom handlowym, które rosły szczególnie dynamicznie po przystąpieniu do Światowej Organizacji Handlu (WTO) w 2001 r. Potrzebowały jednak kolejnych partnerów gospodarczych, aby utrzymać tempo rozwoju. Z kolei Polska po akcesji do Organizacji Paktu Północnoatlantyckiego (NATO) i Unii Europejskiej (UE) zakotwiczyła w zachodnich strukturach. Jej gospodarka również rozwijała się w relatywnie dynamicznym tempie, jednak światowy kryzys ekonomiczny z lat 2007-2008 uwidocznił pewne strukturalne problemy. W 2008 r. aż 78% polskiego eksportu było wysłane do państw UE, co oznaczało uzależnienie od zachodnich partnerów, którzy najciężej przechodzili gospodarcze zawirowania.
Z tego powodu w Polsce dostrzeżono strategiczną szansę w zintensyfikowaniu relacji gospodarczych z Chinami, liczono na możliwość dywersyfikacji swoich rynków zbytu. Z punktu widzenia ChRL atrakcyjność Rzeczpospolitej wzrosła skokowo po wejściu do UE. Warszawa właściwie z dnia na dzień stała się państwem mającym wpływ na politykę bloku krajów, który w 2004 r. importował z Chin towary o wartości 129 mld euro.
Szereg wizyt wysokiego szczebla na przełomie pierwszej i drugiej dekady XXI wieku doprowadził do niespotykanego wcześniej ożywienia w stosunkach politycznych. Ich pierwszym namacalnym efektem było podpisanie w 2011 r. podczas wizyty prezydenta Bronisława Komorowskiego w Pekinie deklaracji o strategicznym partnerstwie.
W 2012 r. w Warszawie zainaugurowano mechanizm współpracy wielostronnej między Chinami a państwami Europy Środkowo-Wschodniej (format „17+1”, przed przystąpieniem do niego Grecji w 2019 r. nazywany „16+1”). Politykę PO i PSL w kierunku chińskim kontynuowała Zjednoczona Prawica. To za jej rządów Polska przystąpiła do Inicjatywy Pasa i Szlaku (nazywanego potocznie nowym jedwabnym szlakiem) i Azjatyckiego Banku Inwestycji Infrastrukturalnych. Krótko po objęciu urzędu w 2015 r. prezydent Andrzej Duda wybrał się z wizytą do Chin, a rewizyta przewodniczącego Xi Jinpinga w 2016 r. w Warszawie przyniosła podpisanie deklaracji o wszechstronnym strategicznym partnerstwie. Kulminacją polskiego zainteresowania Chinami było uczestnictwo premier Beaty Szydło w I Forum Pasa i Szlaku w Pekinie w 2017 r.
Całość: https://klubjagiellonski.pl/2020/12/16/wiecej_gestow_niz_wymiernych_dzia...