
fot.youtube.pl. Jedna ze scen przedstwienia
Tegoroczna edycja Festiwalu Prapremier poświęcona jest Europie i teatralnym próbom przedstawienia zarówno trawiących ją kryzysów, jak też alternatywnych dróg jej rozwoju. Prezentowane spektakle proponują inne od aktualnych projekty polityczne, ekonomicznych, społecznych, ekologicznych, kulturowych czy egzystencjalnych - czytamy na stronie internetowej wydarzenia.
Jak więc Europa prezentuje się w jednym z prezentowanych spektakli?
Polska flaga w pochwie i Chrystus gwałcący muzułmankę… - to sceny z zaprezentowanego 25 września spektaklu „Naše nasilje i vaše nasilje” (czyli „Nasza przemoc i wasza przemoc”).
Jest to nietypowa i bardzo demokratycznie tworzona historia o kryzysach, które trawią dzisiejszą Europę
—tak o spektaklu mówił dyrektor artystyczny Teatru Mladinsko w Lublanie, Goran Injac.
Ciekawe spostrzeżenie biorąc pod uwagę to, co mogli zobaczyć widzowie w Polsce.
Z głośników słychać śpiewaną po niemiecku kolędę „Cicha noc”. Na scenę wchodzi kilka par. Aktorzy są nadzy
—tak zaczyna się sztuka opisywana przez serwis gs24.pl.
Aktorzy tańczą w rytm kolędy, a ich taniec z każdą chwilą jest coraz bardziej erotyczny.
Naga kobieta z muzułmańskim hidżabem (chustą) na głowie zniża dłonie do swego krocza, chwilę majstruje przy nim, by wreszcie… wyjąć z waginy zrolowaną polską flagę
—opisuje Jarosław Reszka z gs24.pl.
Szok? Dalej jest jeszcze gorzej. Dochodzi także do bluźnierstwa. Jedna ze scen to Chrystus, który nie umiera na krzyżu, tylko z niego schodzi, by.. zgwałcić wspomnianą muzułmankę w hidżabie.
Obrzydliwe… to mało powiedziane. Co twórcy chcieli przekazać „plując” na polską flagę i krzyż - symbole tak ważne dla Polaków? Reżyser chciał podobno ostrzec, że Europa zmierza z w stronę nowej formy faszyzmu… i wywołać dyskusję o kondycji naszego kontynentu. Jego przekaz jest wyjątkowo odrażający.
http://wpolityce.pl/spoleczenstwo/309897-bluznierczy-i-skandaliczny-spek...
4 Comments
Teatralni tandeciarze w akcji
27 September, 2016 - 21:08
Teatralni tandeciarze w akcji. Tania antychrześcijańska prowokacja w Bydgoszczy
Festiwal Prapremier to od 14 lat wizytówka bydgoskiego Teatru Polskiego. Ma on na celu przedpremierowe zaprezentowanie najnowszych międzynarodowych spektakli. Tegoroczna odsłona imprezy zaowocowała jednak skandalem, wywołanym obrazoburczą "sztuką" Olivera Frljicia i Marina Blaževicia pt. „Nasza przemoc i wasza przemoc” („Naše nasilje i vaše nasilje”).
Widowisko zaczyna się przy akompaniamencie sączącej się z głośnika niemieckiej wersji kolędy "Cicha noc". Na scenę wychodzi nago dziewięcioro aktorów. W finale naga kobieta z muzułmańskim hidżabem (chustą) na głowie zniża dłonie do swego krocza, by wyjąć z niego zrolowaną polską flagę. Potem widzimy Chrystusa wiszącego na krzyżu (zmontowanym z kanistrów na benzynę)/ Jezus schodzi z niego, by... zgwałcić (sic!) wspomnianą muzułmankę w hidżabie.
W reakcji na to "arcydzieło" - wystawione za państwowe pieniądze - poseł Anna Sobecka wystosowała oficjalne pismo do Pawła Wodzińskiego, dyrektora Teatru Polskiego im. Hieronima Konieczki w Bydgoszczy, w którym pisze m.in. tak:
Posłanka zwróciła się także z żądaniem bezzwłocznych przeprosin ze strony teatru i informacją o tym, że o obrazoburczym incydencie zostanie poinformowana prokuratura:
- możemy przeczytać w wysłanym do Wodzińskiego liście protestacyjnym.
Patronami festiwalu są Ministerstwo Kultury, Województwo Kujawsko-Pomorskie i miasto Bydgoszcz.
A jak reklamuje "sztukę" sam teatr? O tym możemy się przekonać, sięgając do opisu spektaklu na oficjalnej stronie Festiwalu Prapremier:
Czy obecnie sztuka nie ma tendencji do definiowania samej siebie, jako wkładu do ogólnego konsensusu? Czy nie powinna być raczej formą anty-konsensusu, anarchistycznym kontrprojektem przeciw obecnym systemom politycznym i gospodarczym oraz partykularnym interesom? Chorwacki reżyser Oliver Frljić w setną rocznicę narodzin Petera Weissa, ponownie odczytuje jego ostatnią nowatorską powieść-esej Estetykę Oporu. Choć jest ona umiejscowiona pod koniec lat 30. ubiegłego wieku, analogie do obecnej sytuacji są bardzo widoczne. Estetyka oporu jest obszerną powieścią szczegółowo opisującą powiązania sztuki z władzą polityczną. Sceniczna adaptacja Olivera Frljića bada obecny stan świata, a w szczególności sytuację Europy zadając pytanie o to, jakiego rodzaju współczesnej sztuki i teatru potrzebujemy w czasach, gdy Europa zmierza z w stronę nowej formy faszyzmu? Znany ze swoich przedstawień, które zadają niewygodne i politycznie prowokacyjne pytania, Oliver Frljić był już gościem Festiwalu Prapremier w zeszłym roku z Aleksandrą Zec (HKD Teatr / Theatre Festival Rijeka). Swój najnowszy projekt oparł na wspólnej pracy zespołów chorwackiego Teatru Narodowego w Rijece i słoweńskiego Teatru Mladinsko w Ljubljanie.
A więc to, co lewacy lubią najbardziej - czyli "anarchia" za państwowe pieniądze.
Całą sprawę trafnie skomentował jeden z internautów, który wyraził na Twitterze, co sądzi o tego typu "sztuce". I niech to posłuży za najbardziej trafny komentarz.
Bydgoszcz: skandaliczny
28 September, 2016 - 06:39
Bydgoszcz: skandaliczny spektakl uderza w katolików
Chodzi o pseudospektakl „Nasza przemoc i wasza przemoc” w reżyserii Chorwata Olivera Frljićia. Zaprezentowano go w tym tygodniu na festiwalu premier w Bydgoszczy.
Przedstawienie obfituje w wulgarne i bluźniercze akty. Skandaliczny pokaz wieńczy scena w której aktor przebrany za Chrystusa schodzi z krzyża zmontowanego z kanistrów benzyny i gwałci muzułmankę.
Oburzenia nie kryje poseł PiS Anna Sobecka, która wystosowała w tej sprawie list do Pawła Wodzińskiego, dyrektora Teatru Polskiego im. Hieronima Konieczki, gdzie odbywa się festiwal.
Poseł zapowiada, że sprawa kontrowersyjnego występu trafi do prokuratury.
Kliknij, aby powiększyć
http://www.radiomaryja.pl/informacje/bydgoszcz-skandaliczny-spektakl-ude...
Spektakl
28 September, 2016 - 11:07
Ciekawa analiza Macieja
29 September, 2016 - 19:02
http://www.blog-n-roll.pl/pl/o%C5%9Bwiadczenie-w-sprawie-wydarze%C5%84-p...